Jeg vil vise nogle beregninger af hvor meget - eller lidt - tid det koster at sænke farten på motorvej. Jeg har valgt 4 hasigheder. De tre er standardhastigheder på danske veje, og 95 km/t er den jeg selv bruger på motorvej.
Jeg har valgt en afstand på 150 km da jeg tror det passer med mange ture.
Afstand (km) | Fart (km/h) | Tid (min.) |
---|---|---|
150 | 80 | 113 |
150 | 95 | 95 |
150 | 110 | 82 |
150 | 130 | 69 |
Nu er det urealistisk at forudsætte at man kan køre med f.eks. 130 km/h hele tiden. Man skal jo ud af den by man bor i, og det foregår med noget lavere hastighed. Men uden at gå ned i petitesser deler jeg ruten op i 4 dele hvor man på hver del kan køre med de forskellige hastigheder:
Afstand (km) | Fart (km/h) | Tid (min.) | |
---|---|---|---|
37.5 | 80 | 28 | |
37.5 | 95 | 24 | |
37.5 | 110 | 20 | |
37.5 | 130 | 17 | |
I alt | 150 | 101 (gns.) | 89 |
Hvis man vælger at holde 95 km/t som maxhastighed men af og til må køre langsommere, ser tallene således ud:
Afstand (km) | Fart (km/h) | Tid (min.) | |
---|---|---|---|
50 | 80 | 38 | |
100 | 95 | 63 | |
I alt | 150 | 89 (gns.) | 101 |
Jeg har ingen beregninger på hvad man sparer af brændstof/el ved at sænke hastigheden, men ved at se på kilometervisningen og ved at se på hvor langt jeg kan køre, kan jeg konstatere at det er anseelige mængder.
For at illustrere hvad der er at spare, vil jeg fortælle om et forsøg som magasinet "Motor" lavede for mange år siden. De lånte to ens biler og fik fat i to chauffører. Chaufførerne skulle køre fra København til Rom. Den ene fik besked på at køre så hurtigt det kunne lade sig gøre uden at lave farlige manøvrer. Den anden fik besked på at han skulle følge strømmen og så vidt muligt undgå overhalinger, dog uden at snegle sig afsted. Dengang var der ingen generelle hastighedsbegrænsninger.
Da den første chaufføre havde lagt sig til rette i en lænestol i det hotelværelse der var reserveret til dem, gik der en halv time. Så var nummer to chauffør fremme. Den første bil havde brugt 33% mere brændstof end den anden.